søndag 30. mars 2014

Morsomt gjensyn med Reistadløpet på ski


Reistad løpet er et tradisjonsrikt tur renn som går fra Setermoen i Bardu kommune til Bardufoss i Målselv kommune.

Løypa starter flatt i 3km, før det er stigning i 6 km (ca. 550 hm), deretter er det storkupert terreng, før det går bratt ned mot mål de siste kilometerne. Total lengde er omtrent 30 km. Reistadløpet er et fint og utfordrende renn, som også er inkludert i Reistadtrippelen (ski, terrengsykkel og terrengløp) 


Deltagertallet i rennet har vært oppe i nesten 1000 de siste årene.

I år, som mange år, ble det utfordrende smøreforhold. 2 varmegrader ved start, minus grader og vind på fjellet og plussgrader igjen ved målgang. Jeg hadde heldigvis rubb ski tilgjengelige. Løperne som smurte tradisjonelt hadde nok store utfordringer både med feste og glid sammenlignet med oss som gikk smørefritt .

Dette var min 14 skitur i fra november til nå, den 4 denne måneden. Rundt 25- 30 langrenns økter har nok vært snittet de siste 3 årene.  Jeg følte meg likevel, før start, ganske sikker på at jeg skulle klare å henge brukbart med et godt stykke på veien.  Etter de tre helt flate kilometeren i starten var jeg ikke fullt så sikker lenger. Total mange på staketrening gjorde armene mine tunge på bare 5 minutter, heldigvis berget bakkene meg nok engang. Bare for å ha det sagt: Jeg elsker motbakkerJ!!

Opp bakken gikk det greit og jeg rundet toppen som nummer 3 ikke langt bak teten. Derifra og inn til mål ble det mer utfordrende igjen. Selv om løypa er storkupert på toppen er det mye staking og dobbelttak med fraspark. Jeg nøt alle de korte stundene jeg fikk hvile meg i fiskebein i de få bratte bakkene som er de siste 20 kilometeren.

Vind og snø gjorde også at dette blei en skikkelig utfordring for alle løperen. Vinden visket ut det meste av spor og lett snøfall hele løpet gjorde at sikten ble svært dårlig. Jeg måtte flere ganger konsentrere meg skikkelig for å finne et godt skispor å ha skiene i. Det ble også ganske kaldt etter hvert. Dette var kanskje ikke den rette dagen å legge igjen både longs, super trøye og buff før start.

Jeg klarte tilslutt å karre meg inn til en 5. plass totalt. 3.20 minutter bak vinneren Håkon Mikalsen fra Nordreisa. Opp til tredjeplass var det rundt 1 minutt. Nummer to i løpet var worldcup  skiskytteren Alexander OS fra Fauske. Begge disse er tidligere landslagsutøvere, så for en fjelløper, kan det ikke være noen skam å bli slått av dem.


Totalt sett var jeg svært fornøyd med dagen og følte jeg fikk maksimalt ut av både kropp og ski. Og nok engang fikk jeg bekreftet at løping er god skitrening! Og litt skitrening her og der er nok også svært godt for en løper…    

Bilde fra en tidligere utgave av Reistadløpet: I tet midt i bildet ligger Audun D. Pedersen også kjent som Fantomet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar