tirsdag 3. juni 2014

Zegama... Flott løpsopplevelse!


Zegama…Flott løpsopplevelse!

På tide med en lite oppdatering.

Forrige søndag ,25.mai, var det duket for sesongåpning i Skyrunning World Cup. Det var som nevnt ikke hvilket som helst løp å starte sesongen med.  Zegama-Aizkorri Alpine Marathon er en skikkelig utfordring for alle som stiller til start.  Og i år var det mange mann til start, og i følge ekspertene høyt nivå på deltageren. Kanskje var det det sterkeste startfeltet gjennom løpets 13 år lange historie? Sett ttfra resultatlisten er svaret på dette et definitivt –JA!

Fire man løp under den gamle løyperekorden. Vinneren, Kilian Jornet, var hele 6 minutter raskere enn den gamle rekorden, som har stått i flere år. Min tid på 4.10.35 holdt i år til en 18. Plass. Alle tidligere år hadde denne tiden gitt meg garantert topp 10 plassering…,men resultatlister er som vi alle vet ferskvare! Og det er en fasit på hvor du som idrettsutøver står i forhold til dine konkurrenter akkurat den dagen resultatlista går i trykken.

Resultatliste

Om selve løpet kan jeg bare si at det var en stor opplevelse fra start til mål. Jeg følte personlig at jeg løp opp mot mitt potensiale denne dagen og jeg brukt kreftene på en fornuftig måte gjennom hele løpet. Kanskje hadde jeg litt for mye krutt igjen i beina når jeg passerte målstreken?

Løypa var som forventet tøff, sleip, bratt og glatt. Mye regn natta i forveien gjorde at forholdene ikke var spesielt gode sammenlignet med tidligere år, så gode tider kan kun forklares med høyere nivå på løpene. Bildet under illustrerer godt tilstanden på løypa.

Foto: Ian Corless
 


Allerede på startstreken fikk vi kjenne på den spesielle atmosfæren løpet har. Det er mang, mange tilskuere i start/ målområdet og flere på flere plasser langs løypa løp vi gjennom korridorer av heiende og engasjerte mennesker som virkelig heier så det kjennes i kroppen og svir i ørene: Vinga, vinga, animo, animo..!!
Dette står sterkt i kontrast til alle timene med løping alene i fjellet hjemme…Men som kjent; forandring fryder fra tid til annen:)

Foto Ian Corless:

Om alle tilskuerene virkelig er terrengløpingfans er jeg usikker på, men Zegama er mer enn et løp det er også en fest for folket som bor i området. Og det er også et løp som betyr mye for de Baskiske- løperne. Når den Baskiske nasjonalhymnen ble avspilt rett før start ble det tøft for selv den tøffeste Basker å holde tårene borte fra øyekroken..

 

Dette er et løp jeg absolutt kan anbefale for alle som er sulten på en skikkelig løpsutfordring og løpsopplevelse utenom det vanlige. Zegama- Azkorri Alpine Maraton er rett og slett et Skyrunning kick!!
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar