søndag 18. mai 2014

Ei uke til sesongstart..


Ei uke til sesongstart..

Nå har det gått ei stund siden siste aktivitet på bloggen, men med bare ei uke igjen til sesongstart er det på tide å skrive litt igjen.

Siste stilte jeg spørsmålet eldre og raskere?

Hva ble egentlig svaret på det?

På testløpet jeg gjorde opp veien i Myrefjell 23.april var svaret like rask som 33åring som 32 åring, men på et testløp gjort 16.mai var svaret nesten ett minutt raskere som 33åring…

 Så ja, svaret er definitivt; eldre og raskere.

Jeg tror det er mange grunner til forbedringen på ett minutt fra 23. April til 16. Mai:

23.april gikk løpet etter en lang dag på jobb og det var fortsatt litt snø på veien opp Myrefjell. 

23. April kom jeg rett fra en flott påskeferie i Vadsø med ganske store mengder langrennstrening.  


Mye langrennstrening vil påvirker løpefarten i negativ retning, selv om det kan og vil styrke den generelle fysiske formen på sikt. Jeg tror og vet at det er lurt, som motbakke/ fjell/ ultra-løper, og bruke ulike bevegelsesformer gjennom året for både å bygge og vedlikeholde både utholdenhet og styrke. For meg personlig står langrenn og randonee fram som de suverent beste treningsformene og kombinere med løping.  Etter de siste årenes erfaring vil jeg kanskje trekk fram randoneetrening med lett utstyr som den mest unike treningsformen og kombinere med løping. Til dette er det mange grunner som jeg kanskje kan utdype i et senere innlegg. 


16.mai hadde jeg også med meg en annen løper, Glenn Thomas Martinsen, som jeg viste ville holde samme nivå som meg på ei løype som opp Myrefjell (4,55km, 335hm, asfaltert vei). Glenn Thomas har gjort 31 blank på mila i år og er også en sterk løper både oppover og i terrenget.  Det å legge inn en lite prestisje duell i et testløp bringer garantert ut det beste i en selv . Denne gangen var det jeg som var litt raskere (4 sekunder) Neste gang bikker det kanskje den andre veien, selv om jeg selvfølgelig er villig til å strekke meg langt for å forhindre at det skjer.

Treningen i tiden etter påske har vært svært variert. Løping på ulike underlag snø/storsteinsfjære/ asfalt/ litt terreng og mye randonee. 

















De fleste hardøktene har blitt kjørt på beina, enten som intervall på asfalt, eller som lengere  distanseøkter med løping på snø med eller uten staver. Stikkordet er variasjon og lek hele veien..:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar