tirsdag 22. april 2014

Eldre og raskere, eller bare eldre


I dag er det bursdag.

Og jeg vil aller først vil jeg presiserer at jeg IKKE er redd for å bli eldre. Verken i løper sammenheng eller i livet ellers. 33 er vel ingen alder for en løper og hvert fall ingen alder for en mann. 30 er de nye 20 tenker jeg;)

Det finnes mange eksempler fra idrettsverden på at det går an å tøye strikken til godt over 40..Ikke bare opprettholde et fysisk nivå, men også faktisk forbedre det.

Gullstandarden på dette er selvfølgelig Ole Einar Bjørndalen. Kanskje ikke like vass som før, men fortsatt god og, i OL, best når det gjaldt. I motbakke/ fjell løp/ trappeløps grenen er det også flere gode eksempler på løpere som er gode til tross far at mange nok mener de er modne for av skilting:

Den Norske motbakkekongen Jon Tvedt satte nesten alle sine løyperekorder etter fylte 40 år. Mange av dem står fortsatt den dag i dag.

Jonathan Wyatt har dominert motbakkeløp på verdensbasis i snart et tiår. Han vant i fjor Skåla OPP på sterke 1.09.39, 41 år gammel.

I trappeløp kan nevnes min australske venn Darren Willson, som i år ble nummer 2 i Empire State Building Run Up med  ny personlig rekord på nesten 20 sekunder (Det er mye på under 11 min løping) Han er 39 år.

Og jeg ble stadig  fra løpt av en eldre Italiensk herre med navn Nicola Golinelli i Sky-løpene i sommer, han er 41 år gammel.

Det finnes ingen unnskyldning i alder.. Det eneste det handler om er bare å gjøre treningsjobben like godt eller kanskje enda litt bedre enn tidligere.

Jeg håper jeg har klart dette i år også.

Og for å teste dette blir det tradisjon tro testløp dagen etter bursdag. I morgen går turen til Myrefjell og løpet går fra bunn til topp der ( etter veien).

Kommer snart tilbake med testresultatet og et resyme` av trenings påsken i Vadsø.

Følge med;)!

Eldre og raskere, eller bare eldre…?

Foto fra 345 Vadsø:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar