fredag 22. august 2014

Å stå løpet ut



Jeg hadde egentlig bare et mål før denne sesongen: Å tåle å løpe en maraton i fjellet uten å møte veggen. -Å stå løpet ut!

Personlig har ikke tro på at det å sette seg klare resultat mål er det eneste rette for å bli bedre. Du kan aldri kontrollere framgangen til dine konkurrenter eller andre du måler deg med. Du kan derimot hele tiden måle deg mot deg selv på alle nivåer, både i idrett, sosialt eller på jobb.

Du kan ha som mål å bli rasker, sterkere og mer utholdende. Eller på en annen side av livet snillere, mer tålmodig og roligere.

Jeg skal bli verdensmester eller jeg skal bli vedens beste pappa ser jeg på likeverdige mål. Det er ikke du som avgjør om du når disse målene, det avgjøres av dine konkurrenter eller av dine barn. 

Derfor blir mål som går på utvikling av egne ferdighet mer rett for meg.

-       Jeg vil bli bedre til å ta til meg næring underveis...
-       Jeg vil ta meg mer tid til å lytte til kona..
-       Jeg vil bli flinkere til å leke med barna.

       
Dette er mål du hele tiden kan jobbe mot, de er oppnåelig på kort sikt og du vil raskt se endringer.  Klarer du å innfri mange slike små mål er det en stor sjansen for at du etter hvert blir bra i det du ønsker å bli bedre i..

Og mitt hovedmål var som nevnt tidligere; Å stå løpet ut. Holde koken oppe i en hel fjellmaraton. Dette vil si rundt 210- 250 minutter, avhengig av løype, på og like under terskel.

I fjor var jeg i meget god form hele sesongen, men når det gjald som mest mot slutten av løpene var det ofte helt tomt. I Marathon Mont Blanc (mitt første maraton) i fjor var det bare nesten jeg klarte å snike meg over mållinja , det samme skjedde i Matterhorn Ultraks. Jeg sprakk så det ljomet i fjellene

Jeg har faktisk allerede nådd hovedmålet mitt i år.

To ganger denne sesongen har jeg stått løpet ut.; I VM Skyrunning ( Maraton Mont Blanc) og for to uker siden i AXA Fjällmaraton.

Det betyr likevel ikke at jeg er ferdig med denne sesongen. Jeg er fornøyd, men langt fra mett.

Det er lett å skifte kurs ved å sette seg små personlige ferdighetsmål. Det neste målet kommer ofte naturlig når det første målet er nådd..

Nå er målet å stå sesongen ut og å vinne tilbake litt spisskompetansen i motbakkeløp, der har det vært litt trått hittil i år. Og i disse to målene ligger det selvfølgelig igjen flere små delmål.
 
Etter å ha lest dette vil du kanskje tenke; Men hva er det STORE hovedmålet i idrettssatsingen din??

For meg er det bare et mål som kan forklare min iveren etter å drive toppidrett som 33år gammel fulltidsarbeidende småbarnsfar:

- Å ha det gøy!





2 kommentarer:

  1. Kult bilde av deg - ser ut som du har det gøy her. Godt å høre at du har tre fine prioriteringer, skulle kanskje snudd litt om på rekkefølgen? :)

    SvarSlett
  2. Bare tre eksempler. Og som i matte -faktorenes orden er likegyldig;)

    SvarSlett